2012-10-01 17:14:00
Arjeplognytt på Bokmässan
Min rapport därifrån får därför bli i form av en krönika, en personlig, icke objektiv berättelse utifrån min upplevelse.
Varsågoda:
Foto: Maria Söderberg
Jag minns fortfarande telefonsamtalet den där vinterdagen, i början av 2011.
Jag hörde honom presentera sig, och jag hörde vad han sa. Men jag kunde liksom inte riktigt ta det till mig.
Paul Frigyes, en journalist vars artiklar jag alltid läst med stort intresse, ville komma till Arjeplog och träffa mej. Han ville skriva en artikel om mej och min satsning på Arjeplognytt.se.
Han, som skriver om mediautveckling. Han, som skriver så intressanta artiklar. Kunde det verkligen vara sant - en artikel om mej och Arjeplognytt?!
Jo, det var sant, alldeles sant. Han såg Arjeplog som en plats där inte bara framtidens bilar, utan även framtidens media utvecklas!
Och nu har vi mötts igen - på Bokmässan i Göteborg - även denna gång i ett samtal om mediautveckling och om Arjeplognytt.se.
Vid Internationella Torget, på en liten, liten scen, satt vi och pratade. Hur många som lyssnade? Ärligt talat så vet jag inte. Folk kom och gick, stannade upp en stund, passerade, satte sig ner i cafeterian bakom oss, eller skyndade vidare mot andra upplevelser.
Men jag noterade att det inte var lika trångt framför scenen som när Mikael Niemi en timme innan berättat om sin nya bok Fallvatten. En bok som jag förresten bara måste läsa.
Jag noterade också att människor som jag inte lagt märke till i publiken kom fram till mig efteråt för att prata. Bland andra en mycket trevlig man, kulturredaktör om jag inte minns fel, som ville prata lite mer om, och bekräfta min åsikt om att oavsett vad, eller vem jag skriver om, så måste jag vara beredd att gå ut dagen efteråt och se alla berörda i ögonen.
"Det är precis vad lokaljournalistik handlar om. Journalister som bara gör tillfälliga nedslag på en ort kan jobba på helt andra sätt.", sa han. Vi pratade också om förtroende och förankring i bygden - en förutsättning för att hyperlokal media ska kunna bli framgångsrik.
Samtalet på scenen inleddes av Paul Frigyes. Han pratade en del om den förändring som nu pågår i vårt medielandskap. Om nedskärningar, besparingar och sammanslagningar. Han tog så tillfället i akt och proklamerade en ny epok: "Den hyperlokala medie-epoken", och framhöll samtidigt Arjeplognytt som ett exempel på hur framtidens media kan komma att se ut.
-Om tio-femton år kanske varje by eller samhälle har sin egen Marianne Hofman, sa han.
Vi pratade om mitt beslut att stänga kommentarsfunktionen på Arjeplognytt. Paul Frigyes menar att det är viktigt med en fri och levande debatt, och att jag inte borde ha stängt kommentarsfunktionen.
Jag håller med honom i frågan om vikten av en fri och levande debatt, men ångrar inte mitt beslut. Jag vill inte, och ska inte, ha personangrepp, förtal och kränkande kommentarer på mitt Arjeplognytt.
Diskussioner i sakfrågor är däremot varmt välkomna nu när kommentarsfunktionen öppnas igen.
Som den analyserande och ifrågasättande journalist Paul Frigyes är, satte han naturligtvis fingret på en för mig mycket öm punkt: hur ska framtidens journalistik finansieras?
Mitt svar på den frågan är: jag vet inte ännu.
Jag berättade om hur jag sedan starten i december 2010 har löst finansieringen av Arjeplognytt genom i första hand andra jobb och uppdrag, bland annat inom äldreomsorgen och som lokalvårdare. De annonsintäkter jag har räcker inte på långa vägar. Men jag inser naturligtvis att detta inte är någon långsiktigt hållbar lösning, i synnerhet inte med den ambition jag har, ständig utveckling och dagliga uppdateringar av tidningen, året runt.
Jag står därför i ett vägval, där det i dagsläget finns två alternativ för mig: att tänka om och sänka ambitionsnivån för Arjeplognytt, eller att fortsätta på inslagen väg, med förhoppning om att hitta en långsiktig ekonomisk lösning och samarbetspartners som kan och vill hjälpa till i det dagliga arbetet.
Vi pratade om Helsingborgs dagblad, som jobbar med utveckling av ett digitalt torg med många olika tjänster. Vi pratade om läsarnas vilja att betala en frivillig prenumerationsavgift för den hyperlokala journalistiken. Vi pratade om New York Times, som använder sig av den så kallade "Freemium-modellen" på nätet, en del av materialet är gratis, en del kostar pengar.
Redan innan jag åkte till Bokmässan i Göteborg hade jag bestämt mig: jag vill fortsätta satsa på utveckling av Arjeplognytt! Och efter denna helg är jag än mer övertygad om att det är möjligt.
Kan Helsingborgs Dagblad och New York Times så kan Arjeplognytt!
Sedan, när jag samlat tankarna igen efter vårt samtal gav jag mig ut i vimlet på bokmässan, i hopp om att möta en väldigt speciell figur.
Och det gjorde jag!