2013-07-09 08:29:07
Kollektivtrafik ur två perspektiv
Priserna, och tillgången, på kollektivtrafik skiljer sig väsentligt mellan Norrbotten och Stockholm.
Gösta Jonsson fortsätter i denna krönika sina jämförelser av förhållanden och villkor i sin hembygd och i huvudstaden, där han är bosatt.


images/1/images/1/2013-02/GJonsson.jpg
För några veckor sedan publicerade den stora morgontidningen i huvudstaden resultatet av en medborgarundersökning för 2013.

Där visar det sig att stockholmaren generellt sett är tillfredsställd med det liv man lever. Över 90 % förklarar sig mycket eller ganska nöjda. Vid en studie av undersökningen i sin helhet framträder dock vissa områden, där man upplever problem eller saknar förtroende. Det gäller t ex trafiksituationen, avsaknad av grönområden och parker, otrygghet inne i centrala Stockholm och förtroende för politiker och äldreomsorgen.

images/1/images/1/2013-07/GJkollektiv018.JPG
Det mesta av resultatet upplever jag som ganska väntat, men på en punkt är man omotiverat negativ. Ungefär hälften av svaren i undersökningen uttrycker nämligen missnöje med priset för kollektivtrafiken.

Ordinarie pris för månadskort på SL (Stockholms Lokaltrafik) är 790 kronor. Pensionärer och ungdomar får det för rabatterat pris (490 kronor). För detta får man åka hur mycket man vill på pendeltågen, tunnelbanan, lokalbanorna och nästan 500 busslinjer. SL-kortet gäller alltså på hela detta trafikutbud, som sträcker sig från Singö i norra Roslagen till Torö, söder om Nynäshamn, och således innefattar hela Storstockholm med alla dess förorter.

Från min bostad i Sollentuna har jag tillgång till avgångar med pendeltåg in till Stockholm C sex gånger i timmen dagtid förutom ett antal tvärförbindelser med buss. Ett fantastiskt bra utbud, som gör mig så bortskämd, att jag ibland kommer på mig själv med att klaga när jag drabbas av försenade eller inställda turer.

images/1/images/1/2013-07/GJkollektiv017.JPG
För att få perspektiv på vad stockholmarna får för sin månadsbiljett granskar jag utbud och pris för kollektivtrafiken i Norrbottens län. Om man liksom i Stockholm ska ha tillgång till länets hela linjenät och all tätortstrafik får norrbottningen betala 2464 kronor. Ingen rabatt finns för pensionärer eller ungdomar (utom studentrabatt för studerande från vissa orter). Visserligen kan man då åka över ett större geografiskt område än stockholmarna, men trafikutbudet är inte på långt när jämförbart med tanke på turtäthet och trafikslag.

Månadskort (eller 30 dagars periodkort, som är den officiella benämningen) är i Norrbotten knutet till en viss bestämd ressträcka enligt en taxa som är avståndsberoende. Stockholmarens 790 kronor räcker nästan till månadsbiljett för en ressträcka på 20 km. Den kostar nämligen 836 kronor. Tala om att få olika valuta för pengarna.

Med den omfattande tillgången på kollektivtrafik, såväl dygnet runt som kors och tvärs genom länet undrar jag vad som får stockholmarna att frivilligt slösa med både tid och miljö på väg till och från sina arbeten.
images/1/images/1/560annonser2017/Kommunplan.jpg
Krönikor
2017-02-06 Trumman i smyckesasken
2016-12-31 Vildmannen - symbol för Lappland
2016-11-06 Lokala tidningar är en livsnerv
2016-09-23 Att våga gå vidare
2016-05-24 Tankar från en resa för det fria ordet
2016-05-05 Namn förr och nu
2016-03-09 Nyårslöften!?
2016-02-23 Nasa, ett nytt Alta?
2016-01-31 Sparkar´n
2015-12-14 Nobelpriset, festen och klänningen
2015-11-12 Klimatförändringar – vår tids ödesfråga
2015-10-12 En rosa resa!
2015-07-27 Våga se och le!
2015-03-31 Rosenbuketten
2015-03-11 Guldkant på livet
2015-01-30 Sjukdomsfall med dramatik
2015-01-10 Livet gör dig till människa
2014-12-29 Tankar om ljus
2014-11-21 Pite älvdal i Stockholm
2014-10-31 Det du fokuserar på växer!
2014-08-18 Om att starta en blogg
2014-08-11 Tre björnar på fjällkammen
2014-07-08 Silveryrans bakgrund
2014-05-26 EU-valet: Reflektioner och tankar
2014-04-20 Utred och stoppa skoterdöden
2014-03-31 Om matkultur
2014-01-14 Stjärnan
2013-12-29 Bosse på plats i Hälsingland
2013-12-20 Arjeplog i hjärtat
2013-11-15 Parkering - ett projekt eller en spontan handling
2013-09-18 En annan tid, en annan värld
2013-07-09 Kollektivtrafik ur två perspektiv
2013-06-07 Förr och nu
2013-04-15 Stockholm vs Arjeplog
2013-03-24 Om Livet efter Bosse
2013-03-12 I kyrkor kan allting hända - särskilt i Arjeplogs kyrka
2013-02-24 Hembygd
2013-01-24 Funderingar utan farstu
2012-12-23 Julkrönika av Britta Flinkfeldt Jansson
2012-12-01 Norrbottning eller Norrlänning
2012-11-07 Minnen och möten
2012-11-01 Ljus och mörker
2012-10-23 Viktigt att prioritera skolan
2012-10-01 Arjeplognytt på Bokmässan
2012-09-23 Hembygd och Höstgöromål
2012-09-14 Hur mycket skräp kan man släpa på?
2012-08-29 Allvar och misshandel
2012-07-31 En sommar i Lappland
2012-06-21 Livets goda
Facebook 
blog comments powered by Disqus

RSSPrenumerera via RSS | Vi använder cookies