2016-11-06 14:28:10
Lokala tidningar är en livsnerv
Arjeplogarn´n är till salu. Nej! så tokigt säger jag högt inför mig själv och skickar en hälsning till dem. Nu vill Jenny Rankvist och Lotta Lestander lämna över. De anger hälsoskäl.
Att en så viktig tidning vacklar är oroväckande. Den är ett "måste" och det första som lokalbefolkning och hemvändare öppnar för att se vad som hänt och ska hända. Här brukar jag annonsera om aktiviteter om framför allt sommarens möten för jag vet att just dessa annonser blir sedda.
Ilona och Johan Fjellström drog igång Arjeplogarn´n. Det var 1990 som de startade sitt medieföretag, det första i sitt slag i Arjeplogs kommun, och för fem år sedan övertogs den populära lokaltidningen av Jenny Rankvist och Lotta Lestander. Under åren har de punktligt levererat vad de utlovat, elva nummer per år, och viktig information om aktiviteter.
De ger även ut Xpress Arjeplog på engelska som riktar sig till utländska biltestföretag och speciella sommar- och vintermagasin. Det är - ursäkta alla andra utgivare! - så att om det inte står att något ska äga rum i Arjeplogar´n så finns det inte.
Den lokala journalistiken är grunden för ett levande demokratiskt samhälle. Och för att vara ännu mer högtidlig: inbromsningen av en av inlandets mest livaktiga lokala tidningar sker i högtidlighetens intensiva strålkastarljus. I år firar Sverige att tryck- och yttrandefrihet fyller 250 år.
Hyllningstalen skorrar dock falskt mot den mediesituationen som breder ut sig. Det sker en snabb omvandling. Alla vill kontrollera den information som sprids och olika aktörers agendor är svår att genomskåda. Hur fantastiskt är det inte då att vi faktiskt vet vem som driver en tidning, i tryckt form eller på nätet? Självklart så.
Under en rad år har vi kunnat följa indragning av lokalredaktioner. Det är sällan som public service-redaktionerna, som ju är stiftelseägda och finansierade av ett statligt medieföretag - och där vi lägger vår licensavgift - tar sig tid att bevaka områden som Arjeplogs kommun.
På SVT Norrbottens ger sökning "Arjeplog" åtta träffar för 2016. Men det är, tyvärr, mest telefonintervjuer. Det är sällan som ett reportageteam har resurser att såna ut. Jokkmokk ger 10 träffar. Samma sökning på "Luleå"? Jo, 100. Man skulle kunna säga att det det speglar befolkningsunderlaget och att det med all sannolikhet finns ambitioner att spegla hela länet. Men tyvärr ingår detta i en trend.
NSD och Norrbottens-Kuriren sparar in och slår ihop. Lokaltidningskoncernen Mittmedia ska säga upp 75 procent av sina journalister inom loppet av två år. Det är bara att hoppas att medieföretaget Nyheter i norr orkar uthärda. Det är Piteå-Tidningen och Norran som gemensamt äger nyhetsbyrån för att primärt bevaka Arjeplog och Arvidsjaur. I Arjeplog finns dess reporter Sofie Abrahamsson som levererar angelägna reportage och nyheter.
Men eftersom antalet prenumeranter minskar i kommunerna och fler och fler artiklar blir "inlåsta" ingår det i en nedåtgående spiral med minskade annonsintäkter, och därmed sämre utgångsläge. Allmänheten vill ha gratis nyheter. För även om man med all rätt kan tycka att en årsavgift på 2 400 kr - 3 060 kr är rimlig för en prenumeration finns ju så mycket annat att läsa på nätet.
Arjeplognytt.se är ett exempel. En fantastisk skapelse (bara artikelarkivet är en guldgruva för alla som vill följa vad som hänt i kommunen) av en tidigare reporter på Norran som vill driva eget. Här är materialet gratis, läsarna många, och redaktören Marianne Hofman puffar även sina läsare vidare till allt annat som rör kommunen. Hon har egentligen bara ett problem - avsaknaden av tillräckligt många annonser. Ekvationen går inte ihop. För att kunna driva webbtidningen - som rönt stor uppskattning långt utanför kommunens gränser - måste hon ordna både finansiering av tidningen och sin försörjning på annat håll. Uppdateringar blir lidande. Därmed hotas även denna oberoende mediesatsning.
I hyllningarna sägs att pressfriheten utgör en av grundpelarna för demokratin. Pressfriheten är långt ifrån en självklarhet på många platser i världen. Aktuella exempel i vår närhet är Ryssland, Belarus och Turkiet. Det gäller att vårda denna pressfrihet och stötta de aktörer som vill publicera sig i allmänhetens tjänst.
Vad gör man då för att bevara och rädda oberoende media i norra Sveriges inland? Det finns ju trots allt ett långsiktigt intresse, eller borde finnas.Två önskeförlag:
1. Att regionala- och kommunala strukturer använder de små lokalt baserade medieföretagens tjänster i än större utsträckning för sin information.
2. Att de många biltestföretagen i Arjeplog, kanske gemensamt med Arvidsjaur, går samman i en mediefond eller i en stiftelse för att stödja den lokala journalistiken och informationsspridningen. Norran drivs till exempel av stiftelsen Skelleftepress för att trygga utgivningen. Piteå-Tidningen AB ägs av arbetarrörelsen i Pite älvdal, de lokala fackföreningar och enskilda personer. Om människor ska verka i sin bygd behövs öppenhet och identifiering med en bygds historia och dess människor. Det gäller även för besökare.
Måtte Arjeplogar´n överleva.
Jenny Rankvist och Lotta Lestander, vilket otroligt arbete ni utför!
Maria Söderberg
Utgivare av Magasin Silvervägen
(som utkommer med ett nr/år)