2015-01-27 13:32:33
Om sjuktransporter och helikopterlinje
Börje Granström berättar också om planerna på en helikopterlinje mellan Kallax och Arjeplog. En sådan satsning skulle vara kostsam, men betyda mycket för turismutvecklingen.
Lars Evenström ligger svårt sjuk i Mavas. Hans son har skidat tre mil över till Norge för att larma ambulans, men helikoptern från Kiruna tvingades vända.
I Arjeplog undersökte läkaren Göran Wemmenborn andra möjligheter att undsätta den sjuke, men alla alternativ innebar stora risker.
Man har försökt få telefon till Mavas, men ansökningarna har avslagits. Till närmaste telefon på svenska sidan av gränsen är det sex mil.
En blåglänsande strömlinjeformad helikopter kan betyda mycket för turismens utveckling i Arjeplog.
År 1966 fanns tankar på en helikopterlinje från Kallax till Arjeplog, som en försöksverksamhet under turistsäsong, från 15 juni till 15 augusti.
På en timme skulle man kunna färdas från Kallax till Arjeplog, och härifrån vidare till någon attraktiv fiskesjö.
Men frågan är ju om någon vill betala nästan lika mycket, eller mer, för att flyga Kallax-Arjeplog som Kallax-Stockholm.
Ett konventionellt matarflyg skulle vara billigare, men för den modellen krävs också ett flygfält, och Luftfartsverket är inte intresserade av de miljoninvesteringar som krävs för detta.